تحقیق درباره ی خزندگان

تحقیقات و مقــــالات

ارتباط از طریق یاهو مسنجر
2
2
2

عضویت درخبرنامه

تبلیغات شما

1 1 1 1 1

تحقیق درباره ی خزندگان
بازديد : 4721

خزندگان یکی از 6 گروه اولیه حیوانات هستند. خزندگان مهره داران خونسردی هستند که حدود 340 میلیون سال پیش از اجداد دوزیست خود جدا شدند. 2 ویژگی که خزندگان اولیه را از جانوران 2 زیست متمایز کرده و انهارا تحت استعماره دراورد فلس و توانایی گذاشتن تخم هایی با پوست سخت است. فلس ها بدن خزندگان را از ساییده شدن محافظت میکند و رطوبت بدن انهارا حفظ میکند. تخم هایی با پوسته ی سخت محیط محافظت شده ای را به وجود می اورد که جنین در ان رشد نمو پیدا میکنند.


  به 4 گروه اصلی تقسیم میشوند:
لاکپشت ها بین قدیمی ترین خزندگان  هستند که امروزه زندگی میکنند و تغییرات خیلی کمی از زمان پیدایششان یعنی 200میلیون سال پیش داشته اند.انها یک پوسته محافظتی دارند که بدن شان را احاطه کرده و علاوه بر محافظت باعث استتار انها میشود.لاکپشت ها هم روی زمین و هم در اب زندگی میکنند و هم در مناطق گرمسیری و هم معتدله یافت میشوند.


پولک داران گوناگونترین گروه خزندگان هستند و شامل مارمولکها،مارها و مارمولکهای کرم مانند هستند.امروزه حدود 7600گونه از پولک داران زندگی میکنند.قدیمی ترین فسیل پولک داران مربوط به دوره ژوراسیک است.پولک داران بصورت دوره ای پوست اندازی میکنند و مفصلی جمجمه و ارواره انها را به هم متصل کرده است که انها را قادر به گرفتن شکارهای بزرگتر و همچنین به انها قدرت بیشتری برای گاز گرفتن میدهد.

تمساح ها اولین بار در حدود 84 میلیون سال پیش در دوره ی کرتاسه دیده شدند. این گروه شامل تمساح ها ، سوسمار ها و کروکودیل ها هستند. سوسمار ها نزدیک ترین خویشاوندان پرندگان هستند.


افتاب پرستان گروهی از خزندگان هستند از نظر ظاهری شبیه مارمولک ها هستند و تفاوتی که با پولک داران دارند این است که جمجمه و ارواره انها با مفصل به هم متصل نشده است.افتاب پرستان زمانی خیلی گسترده بودند ولی امروزه فقط 2گونه از انها باقی مانده است.در حال حاضر دسترسی به انها محدود به چند جزیره در نیوزیلند است.

امروزه حدود 8000 گونه از خزندگان زندگی میکنند.
بین 4گروه خزندگان،پولک داران گوناگون ترین گروه هستند.حدود 7600گونه از پولک داران وجود دارند،شامل حدود 2900گونه از مارها، 4500 گونه از مارمولک ها و حدود 158 گونه از مارمولک های کرم مانند.لاکپشت ها از نظر گوناگونی بین خزندگان مقام دوم را دارند،با حدود 294 گونه از دوزیستان،23گونه از تمساح ها و 2 گونه از افتاب پرستان وجود دارند.
اولین خزندگان حدودا 340 میلیون سال پیش در دوره ی کربونیفر ظاهر شدند. گمان میشود خزندگان 340 میلیون سال پیش ظاهر شدند. در دوره ی کربونیفر و از گروهی که شبیه خزندگان بودند یعنی دوزیستان که انها را خزنده مانند می نامیم.
خزندگان اولیه شامل موجوداتی از جمله هیلونوموس (از اجداد سوسمار ها ، کروکدیل ها، لاکپشت ها و پرندگان ) پیترولاکوسمر (نوعی دایناسور)، ارکئوترسی ،پالتریس بوده اند.
قدیمی ترین مدارک موجود از خزندگان مربوط به تعدادی رد پای یافت شده در نوااسکشیا میباشد.

خزندگان جانداران چهار پا هستند:
خزندگان دارای 4 اندام هستند ، یک ویژگی که انها در گروه چهارپایان قرار میدهند.
باید به این توجه کرد که بعضی از خزندگان مثل مارها پاهای خود را در حین تکامل تدریجی از دست دادند.

خزندگان خونسرد هستند :
خزندگان خونسرد یا جاذب حرارت هستند به این معنی که انها گرمای داخلی بدنشان را خودشان تولید نمیکنند. این یکی از خصیصه هایی است که انها را از دیگر گروه ها حیوانات مثل پستانداران یا پرنده جدا میکنند ( هر دو انها خونگرم هستند به این معنی که قادر به تولید گرمای داخلی خود هستند) خزندگان باید برای گرم شدن به طبیعت تکیه کنند. به این دلیل است که انها در طول روز افتاب میگیرند و در شب به دنبال سرپناه هستند تا از سرمای شب در امان باشند. اگر دمای روزخیلی زیاد باشد،انها باید به دنبال یک سرپناه بگردند تا از جذب زیاد گرما جلوگیری کنند.

خزندگان دارای فلس هستند :
پوست خزندگان با فلس پوشیده شده است،که روی پوست بیرونی حیوانات رشد میکند و شامل موادی به نام کراتین است شبیه ساختار مو یا ناخن انسان. فلس ها به صورت دوره ای و در یک فرایند پوست اندازی جایگزین میشوند که در ان کل پوست بصورت یک تکه انداخته شده و یا پوسته پوسته شده و در تکه های کوچک انداخته میشود، فلس خزندگان در شکل ظاهری،اندازه، بافت و رنگ با یکدیگر متفاوت هستند.

خزندگان تخم گذار هستند:
تخم گذاران مهره دارانی هشتند که تخم هایشان با داشتن چند لایه غشایی محافظ توصیف میشود.خزندگان و پرندگان جزوه گروه تخم گذاران هستند.
دوره دوم زمین شناسی دوره ی خزندگان است :
دوره ی دوم زمین شناسی 245 میلیون سال پیش اغاز شد،به عنوان دوره ی خزندگان شناخته شده، یک فصل از تاریخ زمین که در ان خزندگان حکم فرمایان زمین بودند. در این دوره ی زمانی دایناسور ها به وجود امدند و تنوع پیدا کردند. دوره ی حکم فرمایی خزندگان در 65 میلیون سال پیش با انقراض دایناسور ها به پایان رسید.

در بسیاری از خزندگان جنسیت نوزاد توسط دمایی که جنین طی فرایند روی تخم خوابیدن در معرض ان قرار دارند مشخص میشود:
در پستانداران و پرندگان جنسیت فرزند در زمان بارورسازی مشخص میشود اما در بعضی از خزندگان، جنسیت فرزند به وسیله ی دمایی که جنین در اواسط دوره ی سوم رشد جنینی در معرض ان است مشخص میشود. این پدیده به عنوان جنسیت وابسته به دما شناخته شده است.

خزندگان بزرگی که امروزه وجود دارند شامل لاکپشت پشت چرمی، اژدهای کومودو، و کروکدیل ابهای شور هستند:
لاکپشت پشت چرمی بزرگترین گونه لاکپشت است. میانگین طول لاکپشت های چرمی بالغ 2 متر و وزن انها بین 250 و 700 کیلوگرم است.
وزن اژدهای کومودو 1000 کیلوگرم است. میانگین طول کروکدیل های ابهای شور 4 تا 5.5 متر است



موضوع: مقالات و تحقیقات, خزندگان,,
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:

[تبادل لگو با ما]

Friends
تمامی حقوق مطالب برای این سایت محفوظ میباشد. قالب طراحی شده توسط: برگ گراف و ترجمه شده توسط : قالب گراف